-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1406 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

آيا مراعات نظم مطلق در زندگي با آزادي انسان سازگار است؟
با توجه به هويت نظم در جهان عيني و كارهاي انساني كه همة ادراكات و انديشه و پيش‎بيني و اراده و تصميم او را وابستة زنجير علل و معلولات و وسائل و اهداف و رويدادها و فعاليتهاي جبري و شبه جبري مي‎نمايد، آدمي را در اسارت «بايد»ها و «نبايد»ها درمي‎آورد. اين توهم اگرچه از جهت گرفتاري انسان به تعاقب و حلقه‎هاي زنجيري امور زندگي در صورت نظم محض، صحيح به نظر مي‎رسد، ولي ضرورت نظم در زندگي از يك طرف، و اشتياق ذاتي انسان به آزادي [البته مسئولانه] مخصوصاً علاقة فراوان او به زندگي در جهاني كه ديوارهاي آهنين قوانين طبيعت و قراردادها، ديدگاه او را تاريك مي‎كند، از طرف ديگر، تضادي را به وجود مي‎آورد، كه بايد براي مرتفع ساختن اين تضاد راه و چاره‎اي صحيح انديشيد. براي اين اقدام حياتي، مديريت‎هاي اجتماعي بايد دو كار بسيار اساسي را انجام بدهند: 1ـ شناخت و تشخيص قدرت مغزي و رواني انسانها در برابر فعاليتهاي دروني و بروني فيزيكي براي تعيين مقدار كار عضلاني و مغزي به حسب زمان و كيفيت و كميّت، از طرف متخصصان عادل تعيين شود، تا احساس آزادي و استقلال هويت شخصيت در حلقه‎هاي زنجيري امور زندگي به شكل پيچ و مهرة زندگي ماشيني، خود را از دست ندهد، آن‎گاه نوبت سياستمداران دلسوز و مخلص جامعه مي‎رسد كه برنامة زندگي مردم جامعة خود را با نظر به انسان محوري به ترتيب بالا تنظيم نموده و به اجراء درآورند. 2ـ مقامات تعليم و تربيت و فرهنگ به طور كلي براي تقويت شخصيت انسانها، دست به كار جدي شوند و نخست اثبات كنند كه همان‎گونه كه بشر از آغاز زندگي با قدرت شخصيت و توانايي‎هاي مغزي خود همة موانع طبيعت را كه مانعيت آنها به طور قانوني از پيشرفت بشر جلوگيري مي‎نمود، و با اين‎حال، او با قانون ارادة قوي همة آنها را تسليم خود كرده و به حركت پيشروي خود ادامه داده است، به همانگونه به حركت منظم با اشراف و قدرت شخصيت به زندگي خود ادامه بدهد. ملاحظه مي‎شود كه به اين ترتيب بشر مي‎تواند هم آزادي معقول و مسؤولانه خود را حفظ كند و هم با نظم منطقي، تلاشهاي خود را به ثمر برساند و تنها با اين دو راه است كه آدميان مي‎توانند نظم زندگي را حتي در خشن‎ترين كيفيت ماشيني آن، مراعات نموده و كليد آن را به دست داشته باشند نه اينكه كليد هويت و شخصيت و اراده و آزادي و ارزشهاي خود را به بهانة نظم به دست ماشين ناآگاه و بي‎اختيار بسپارند.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 26
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.